Stojí za to mít na webu komentáře?

Stojí za to mít na webu komentáře?

V jednom z našich předchozích článků jsme si psali o tom, jak na váš web můžete vložit panel pro uživatelské komentáře skrze webovou službu Disqus.com. Zároveň jsme si ale nezodpověděli otázku, zda vůbec stojí za to uživatelské komentáře na vašem webu mít.

Existují weby, na které se uživatelské komentáře hodí. Zpravidla se jedná o komunitní projekty, na kterých se čtenáři a uživatelé podílejí a svým způsobem dotvářejí jejich obsah (i tady to ale může občas drhnout). Pokud však mluvíme o standardním obsahovém webu - například o blogu na vašem portfoliu, kde čtenáři zastávají pozice spíše konzumní, pak čtenářské komentáře opravdu nepotřebuje.

Smutnou pravdou je totiž to, že uživatelské komentáře a diskuze pod články umí zpravidla napáchat více škody než užitku. V takových diskuzích se může objevovat řada agresorů, kteří se mohou velmi snadno utrhnout ze řetězu nehledě na to, jak dobře danou diskuzi moderujete.

Komentáře na blogu

Někdo by uživatelské komentáře mohl hájit tím, že podporují optimalizaci ve vyhledávačích daných článků a uživatelé díky nim stráví na vašem webu více času, to ale zpravidla není pravda a komentáře jsou pro vyhledávače naopak odpad.

Drtivou většinu vašich čtenářů komentáře navíc nezajímají (pokud vás v nich tedy nechtějí provokovat) a když už, tak vám hodí komentář spíš na Facebook. A tím se dostáváme k jádru pudla. Pokud totiž budete psát o odborných věcech, na které mohou reagovat čtenáři konstruktivním doplňováním, existuje jeden způsob, který vám zajistí další čtenáře a bude i ty aktuální motivovat k většímu zapojení.

Vlastní diskuze pod článkem totiž nepotřebujete především z toho důvodu, že tuto funkci mnohem účinněji plní komentáře na sociálních sítích. Pokud totiž svůj článek sdílíte třeba na Facebooku, vaši fanoušci a čtenáři ho mnohem spíše okomentují právě tam.

povolit na vašem webu komentáře je hračka, stojí to ale za to?

V diskuzích na sociálních sítích si navíc nemusíte vůbec dělat hlavu s jejich moderováním a celkově i složení takových diskutujících například na Facebooku je mnohem příjemnější a produktivnější, protože se zpravidla skládá z vašich přátel a followerů, jejichž cílem je produktivní diskuze.

Podtrženo sečteno. Komentáře na svém webu mít můžete, ale moc je k ničemu nepotřebujete. Radši své články zveřejňujte na sociálních sítích (což vám rozhodně doporučujeme, přestože spíše v opatrné míře) a nechte diskuzi rozproudit tam.

Na Twitteru stačí zvolit dobrý hashtag a poprosit čtenáře, ať jej použijí při odpovědích. Pokud si navíc někdo například na Twitteru všimne vašeho článku a nějak zajímavě na něj zareaguje nebo rozvine jeho téma, můžete tento konkrétní tweet vložit přímo do onoho původního článku, čímž motivujete další případné diskutující, aby na váš článek objektivně a konstruktivně reagovali. Možností je spousta, hlavní je čtenáře zapojit a pozitivně naladit.