Jaká nejdůležitější data na Google Analytics by vás měla zajímat?

Jaká nejdůležitější data na Google Analytics by vás měla zajímat?

Nástroj Google Analytics měřící webovou návštěvnost nabízí analýzu desítek dat, v jejichž celkovém přehledu se jeden snadno ztratí. Samozřejmě existují různé profe­sionální přehledy a návody od samotného Googlu nebo agentur, které se podrobným rozborem a výukou používání funkcí Google Analytics zabývají, než se do nich však člověk pustí, měl by si osvojit alespoň nějaké ty základy.

Přehled cílového publika

Co jednotlivé uživatele na vaše stránky přivedlo? Jak dlouho u vás zůstali a za jak dlouho zase odešli? To a spoustu dalších informací se dozvíte ve statistikách vašich konkrétních návštěvníků, které otevřete kliknutím na Cílové publikum a poté Přehled.

Google podpora vašeho webu

Jakmile si zde vyberete konkrétní časový úsek, který chcete měřit (automaticky je nastaven poslední uplynulý měsíc), můžete sledovat, kolik měla vaše stránka za tuto dobu návštěvníků, návštěv (každý uživatel na váš web může přijít víckrát, proto jsou čísla rozdílná), počet zobrazení stránek, průměrnou dobu strávenou na stránce anebo míru okamžitého opouštění, což znamená, kolik náv­štěvníků opustí váš web po zobrazení jediné stránky.

 

Ve vedlejších datech pak můžete sledovat, z jakých zemí jednotliví uživatelé pocházejí, jaký mají prohlížeč a operační systém (a v jakém jazyce), či jaké mají rozlišení obrazovky, což se může hodit pro optimalizaci designu vašeho webu.

 

Tyto základní data vám jednoduše ukáží, jaké stránky či články jsou na vašem webu nejoblíbenější a které naopak nikoho nezajímají. Pokud je například průměrná doba strávená na stránce s delším textovým článkem několik minut, lidé ho zjevně doopravdy čtou. Pokud jsou to ale vteřiny, moc lidí asi nezaujal.

Přehled cílového publika

Návštěvnost v reálném čase

Jak už napovídá její název, funkce V reálném čase vám umožňuje okamžitě sledovat současný pohyb na vašem webu. Díky této funkci tak můžete vidět, kolik lidí se momentálně nachází na vašem webu (či konkrétní stránce), jak je vaše návštěvnost ovlivněna okamžitou propagací (například přes sociální sítě nebo jednorázové placené kampaně) nebo odkud k vám noví lidé přicházejí. Pozor ale na to, že tato data jsou agregovaná, což ve zkratce to znamená, že se nemusí jednat o přesné číslo.

Odkud k vám kdo přišel?

Spoustu zajímavých dat má v Google Analytics i rubrika Akvizice, my se tu však zaměříme na tu nejzajímavější. Když totiž v Akvizicích přejdete na Veškerá návštěvnost > Odkazy, můžete sledovat, z jakých zdrojů se na váš web kolik návštěvníků dostalo.

 

Tak můžete zjistit nejen to, jak účinné je sdílení odkazů na váš web na různých sociálních sítích, ale navíc i to, jestli nějaký odkaz na váš web někdo nezveřejnil také samovolně třeba na nějakém fóru, vlastním sociálním profilu či jiné stránce. Díky tomu tak můžete snadno sledovat, jak se povědomí o vašem webu šíří.

Odkud k vám kdo přišel?

Chování vašich návštěvníků

Poslední funkce, která nás do začátku zajímá, je Chování, jež mapuje procházení uživatelů po vašem webu, jaké stránky je nejvíc zajímají a ze kterých naopak nejčastěji utíkají pryč (nebo kde prostě jejich pouť vaším webem končí).

 

Zatímco v přehledu této funkce můžete sledovat obecnou návštěvnost jednotlivých stránek vašeho webu, v dalších možnostech už lze zkoumat konkrétní analýzy. Postup chování vám představí nejčastější vzorce toho, v jakém pořadí uživatelé jednotlivé stránky navštěvují. Obsah webu pak zobrazuje návštěvnost, průměrnou dobu prohlížení nebo míru okamžitého opouštění.

 

V podkategoriích Vstupní a výstupní stránky navíc zjistíte, která stránka vašeho webu je pro návštěvníky zpravidla ta první, na kterou vstoupí, a kterou si u vás naopak otevřou až naposledy. Pokud tedy například zjistíte, že nejvíc uživatelů z vašeho webu prchne po otevření stránky s ceníkem, je zjevné, kde asi máte problém.

Chování vašich zákazníků

V kategorii Rychlost webu můžete sledovat, které stránky se vašim zákazníkům načítají třeba až příliš pomalu (například kvůli velkému množství obrázků). Ve Vyhle­dávání na webu pak vidíte, kolik náv­­štěv­níků se k vám dostane přes webové vyhledávače a jaká přitom používali klíčová slova.

 

Google Analytics samozřejmě nabízí spoustu dalších zajímavých dat. Pokud si však pro začátek osvojíte alespoň tyto, bude to pro vás jistě první krok k užitečnému sledování a posilování růstu vašeho webu.