Spalujte své nápady a stavějte na jejich základech

Spalujte své nápady a stavějte na jejich základech

Americký scenárista Max Landis je poměrně výstřední postava. Snad víc než kvůli jeho práci (stál například za scénáři k filmům Kronika, Pan dokonalý či American Ultra, anebo seriálu Dirk Gently's Holistic Detective Agency) je známý jako internetová celebrita z YouTube, kde ze sebe chrlí svoje nefiltrované nápady na nové příběhy a rady pro začínající autory a kreativní tvůrce.

A jedno takové neřízené video nás zaujalo. Video o tom, že aby člověk byl kreativní, musí se nejdřív naučit být neúspěšný. Musí být schopný poučit se ze svých neúspěchů a na tom budovat svou kreativitu. A tohle spontánní video nás inspirovalo natolik, že i pro naše čtenáře ne úplně holdující angličtině jsme se rozhodli ho přepsat:

Když mi bylo asi pět, měl jsem nápad pro příběh jménem Vesmírné lodě. Bylo to o mimozemšťanovi z cizí galaxie, kterej mohl potkat svýho stvořitele a zeptat se ho, proč jeho galaxie vůbec existuje, a pane jo! Myslel jsem si, že je to ten nejlepší nápad na světě. Nemluvil jsem o ničem jiným. Existujou videa z mýho dětství, ve kterých o Vesmírných lodích melu pořád a pořád dokola. A tehdy jsem si říkal, že tohle je ten nápad, co mě proslaví. Že tohle jsou moje Hvězdný války!

Bylo mi devět, dobře? Neměl jsem žádný jiný nápady a tenhle ve mě prostě z nějakýho důvodu zůstal. A to se stává spoustě lidí. Podívejte se na úspěšný lidi. V 99 % případů, v 99,9 % případů se díváte na jejich tak stej nápad. Říká se, že na výjimečnost je třeba 10 000 hodin, ale pravda je prostě taková, že váš první nápad asi nebude stát za moc. A nebo ještě hůř, váš nápad bude dobrej, ale ještě ho nebudete umět zrealizovat.

 

A to je iritující. Z toho jsem šílel. Měl jsem v hlavě celej obří vesmír, ale nedokázal jsem dát dohromady jedinej zkurvenej odstavec, protože jsem ještě neuměl hláskovat, protože mi bylo pět. Některým lidem je pět do konce života, protože je pro ně hodnotnější nechat si ten jejich jeden nápad v hlavě a přemýšlet o něm, než ho sepsat. Protože kdybyste ho museli skutečně sepsat a zapracovat na něm, co tím riskujete? Riskujete tím, že ho uvidíte, že ho budete mít a budete se na něj muset podívat. A víte co? Bude stát za prd!

 

Proč to není jako to, co tak milujete? Proč to není jako to, co jste chtěli doopravdy vytvořit? Proč to vypadá jako nějaká dementí fanouškovská povídka čehosi, co se vám doopravdy líbí, namísto vašeho nápadu, kterej byl ve vaší hlavě tak ryzí?

 

Tak já vám překnu proč. Je to protože, a tohle jsem říkal už milionkrát, kreativita je sval, vyjadřování se je sval. Musíte je trénovat. Takže když natočíte svůj první kraťas, bude stát za prd. Ne každej může být všestranná hvězda, jak nám je v televizi prezentujou za génie a každej je z nich na větvi. Úspěch je selhání. Úspěch je jenom selhání. Nikdo tohle neví líp než já. Však se podívejte na moji kariéru.

 

Jenomže dokud to nedostanete z vaší hlavy, nikdy to nemůžete zrealizovat. To nejdůležitější, co si musíte zapamatovat, je, že se musíte naučit pálit věci, co milujete. Váš první nápad prostě spalte. Váš druhej nápad, třetí nápad, nápad na videohru, všechny jsou první.

 

Zapalte je! A až z nich kolem vás zbude jen popelová mlha, stáhěte ten popel ze vzduchu a vstřebejte je. A vstřebávejte popel lidí kolem vás. Zpřátelte se s dalšími umělci a hlavně čtěte! Autoři, co nečtou, nejsou autoři, ale jen onanisti! Vy ale nechcete onanovat, vy se chcete milovat!

 

A toho docílíte jedině tak, že budete absorbovat popel ze vzduchu. Popel každýho, kdo vám poradí, všeho, co přečtete, a pak to musíte spojit, stlačit do sebe a drtit tak dlouho, než se z uhlí stane diamant!

 

A to je moje rada pro autory.

(Jen tak mimochodem, když jste na natáčení a všude kolem je jídlo, automaticky budete chtít pořád něco uzobávat. Tak si místo toho dejte prostě jenom celer. Je to v podstatě jen voda a přitom vás zasytí.)

Další Maxova videa můžete sledovat na jeho YouTube kanále a nebo jeho myšlenkové pochody můžete sledovat i na Twitteru.